Boekrecensie: ‘De belofte van burn-out’

In de Leesclub van Hooggevoelig heel gewoon recenseren hooggevoeligheidsdeskundigen uit ons netwerk een reeks interessante boeken. Boeken die gaan over, of raken aan, hooggevoeligheid. Zo weet jij welke boeken voor jou ‘de moeite waard zijn’ en welke je wel of niet aan kunt raden aan de mensen om je heen. Arja recenseerde het boek ‘De belofte van burn-out’. Een boek waarin burn-out benaderd wordt vanuit een positieve insteek. Dat maakt het een mooi boek voor mensen met een burn-out en voor mensen die dreigen ‘om te vallen’.  Veel leesplezier!

Algemene gegevens

Titel: De belofte van burn-out
Auteur: Lusanne Hogeweg
Uitgeverij: Via Lusanne
Aantal pagina’s: 164, inclusief 24 pagina’s bijlagen
Jaar van uitgave: 2018
Korte samenvatting: Burn-out is helemaal niet fijn, maar wel een enorme kans om je echte bestemming in dit leven te vinden. Hogeweg beschrijft dit proces aan de hand van ‘Theorie U’ van Otto Scharmer. Als je burn-out raakt, kan je op de bodem van de U je Zelf en je Weg ontdekken. Ook benoemt ze de stappen die je kan nemen om een (nieuwe) route naar die bestemming te vinden.

Koop bij bol.com

Eerste indruk?

Het boek ziet er aantrekkelijk uit, met een mooie ‘schaduwfoto’ en prettige kleuren. Het houdt het midden tussen een studieboek en een zelfhulpboek. Ik vind het boek prettig leesbaar, geen ingewikkeld taalgebruik. Voor mijn nuchtere en analytische geest soms een beetje ‘zweverig’. Dit boek is in eerste instantie bedoeld voor mensen die zelf met een burn-out worstelen. Ook voor werkgevers en collega’s en eventueel voor naasten in de privésfeer.

Thema en boodschap?

Hoe kan je burn-out zo benaderen dat het een kans wordt om je leven meer zin te geven, de dingen te gaan doen die écht bij je passen? Daarnaast is er veel expliciete aandacht voor hooggevoeligheid en hoe dat samenhangt met burn-out. In de tips voor werkgevers worden daar ook heel duidelijke en behartenswaardige adviezen over gegeven. De auteur benadert HG met het meest recente boek van Elke van Hoof als achtergrond. Samenvatting met één zin, losjes gebaseerd op een citaat uit het boek: ‘Na een burn-out wordt je nooit meer dezelfde, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling.’

Hoe wordt hooggevoeligheid benaderd?

Deels vanuit eigen ervaring van de auteur, deels gebaseerd op de literatuur, deels met verhalen/citaten van andere ervaringsdeskundigen. Hooggevoeligheid wordt benoemd als risicofactor voor burn-out, maar vooral ook als gave, als mogelijkheid om talenten te ontplooien en die in te zetten voor dat waar je werkelijk voor hier op aarde bent.

Wat kan dit boek je brengen?

Het is een positieve benadering van burn-out, dat is om te beginnen al een fijne invalshoek. Daarnaast stimuleert het de lezer echt om op zoek te gaan naar haar/zijn ‘bestemming’ in dit leven en tot een diepere bewustwording te komen. De relatie tot andere boeken over dit onderwerp kan ik niet goed beoordelen. Wat in elk geval prettig is aan dit boek: het probleem en de narigheid van burn-out worden zeker benoemd, maar het verhaal over het vervolg is heel hoopvol en hoopgevend.

Favoriete hoofdstuk/passage?

• De eerder genoemde quote over nooit meer hetzelfde worden, maar dat dat ook niet de bedoeling is.
  • De beschrijving van het proces van burn-out en hoe je er de waarde van kan ontdekken met behulp van de ‘U-metafoor’ lijken me heel behulpzaam als je ermee te maken krijgt.
  • Bijlage 2 (pag. 150) is een schema over welke ondersteuning kan helpen per (bewust)zijnsniveau.
  • De tips voor werkgevers (pag. 147) zijn in mijn ogen heel waardevol.
  • Nog eentje dan, tevens een verwijzing naar de (‘spirituele’) basisboodschap van dit boek (pag. 83): “Burn-out ontstaat door overwaardering van het doen en onderwaardering van het zijn. We moeten het idee loslaten dat we de doener zijn.”

Minst favoriete hoofdstuk/passage?

In het algemeen vind ik de manier waarop Lusanne omgaat met het begrip ‘ego’ verwarrend. Dat woord heeft zoveel betekenissen in zoveel verschillende disciplines. Hoe zij het hanteert, draagt voor mij – als iemand die veel van die betekenissen kent – niet bij aan de helderheid erover. Ook zet ze ‘ego’ tegenover ‘ziel’. Maar ook over het begrip ‘ziel’ is veel discussie mogelijk. Hier mis ik een goede onderbouwing van hoe zij deze beide concepten ziet en waar ze haar visie op baseert. Maar vermoedelijk voert dat ook veel te ver binnen de kaders van een boek als dit.

Aanrader?

Aanrader voor (hooggevoelige) mensen met een (dreigende) burn-out, hun omgeving, werkgevers, coaches en andere geïnteresseerden in burn-out. Geeft goede achtergrondinformatie en stemt hoopvol. Dat laatste is vooral als je er middenin zit heel belangrijk.

Rapportcijfer?

Dit boek verdient voor mij een 8. Wat het meeste aanspreekt is de basisboodschap dat een burn-out kan uitpakken als een cruciale route-aanwijzing in je leven waar je achteraf zelfs heel blij mee kan blijken te zijn.

Over de recensent

Deze recensie is geschreven door Arja Roozemond, trainer en auteur bij Hooggevoelig heel gewoon. Arja heeft ruime ervaring als hooggevoeligheidsdeskundige en richt zich daarnaast op hoogbegaafdheid. Samen met haar man runt ze praktijk RVDG. Een bijzondere expertise van Arja ligt op het gebied van hooggevoeligheid in relaties. Daarover schrijft ze regelmatig artikelen op onze website.