Boekrecensie ‘Gewoon zoals je bent’

In de Leesclub van Hooggevoelig heel gewoon recenseren hooggevoeligheidsdeskundigen uit ons netwerk een reeks interessante boeken. Boeken die gaan over, of raken aan, hooggevoeligheid. Zo weet jij welke boeken voor jou ‘de moeite waard zijn’ en welke je wel of niet aan kunt raden aan de mensen om je heen. Jorieke recenseerde het boek ‘Gewoon zoals je bent’. Dit boek is een mooie ondersteuning bij de ik – ontwikkeling. Het draagt een boodschap uit die voor elk kind een cadeautje mag zijn. Veel leesplezier!

Algemene gegevens

• Titel: Gewoon zoals je bent
  • Auteur: Jonny Lambert
  • Uitgeverij: Veltman Uitgevers
  • Aantal pagina’s: 24
  • Jaar van uitgave: 2016
  • Korte samenvatting: Kleine Snuf kan niet in de rij lopen. Er is ook zoveel te zien. Alle dieren hebben wel eigenschappen die Kleine Snuf ook graag zou bezitten.
  Koop bij bol.com

EERSTE INDRUK?

Het is een prentenboek met een uitnodigende tekening op de cover. De tekst op de achterflap beschrijft een aantal dieren die Kleine Snuf tegenkomt, dit maakt nieuwsgierig naar het hele verhaal, wat is er dan met die dieren? Het is echt als een prentenboek geschreven, met veel ruimte voor de prenten. De schrijfstijl is pakkend en beeldend, zodat ze de prenten goed ondersteunen. Het nodigt de lezer uit om met veel verbeeldingskracht en intonatie te lezen. Dit boek is bedoeld voor peuters en kleuters, al denk ik dat het tot een jaar of 7 ook nog bruikbaar is. Daarna is het afhankelijk van het kind. Geniet je kind van voorlezen, verhalen en prenten dan is het een heerlijk verhaal om samen te lezen. Of misschien wel voor te lezen aan een jonger broertje of zusje.

THEMA EN BOODSCHAP?

Het belangrijkste thema van dit boek is ‘ je bent goed zoals je bent’. Hooggevoelige kinderen voelen zich vaak anders, hebben feilloos in de gaten dat vriendjes en vriendinnetjes soms met andere dingen bezig zijn dan zij. Dit is een heerlijk boek om samen te lezen, te genieten van de verscheidenheid van de dieren die langskomen en te beseffen dat iedereen uniek is.

BENADERING VAN HOOGGEVOELIGHEID?

Dit is geen boek specifiek geschreven op hooggevoeligheid, maar sluit mijns inziens wel heel mooi aan bij het ‘ anders zijn’ dat hooggevoelige kinderen soms kunnen ervaren. Je bent goed zoals je bent, met al je unieke eigenschappen. Dat is de boodschap van het boek.

FAVORIETE EN MINST FAVORIETE PASSAGE?

“Je hebt geen gespikkelde vacht of puntige hoorns nodig, Kleine Snuf. Jij hebt fantastische flapper-de-flaporen en een super-spetterende slurf. Je bent heel SPECIAAL, gewoon zoals je bent!”

AANRADER?

Ik zou dit boek aanraden aan iedereen die weet dat zijn kind, kleinkind, leerling of cliënt graag net zo zou willen zijn als de rest. Om zo langzaam een zaadje bij ze te planten dat ze speciaal zijn, gewoon zoals ze zijn.

RAPPORTCIJFER?

Ik geef dit boek een 9, de prenten zijn fantastisch. Er zit een prettige cadans in de tekst met hier en daar wat herhalingen, zodat ook jonge kinderen al actief mee kunnen lezen. Dit boek is een mooie ondersteuning bij de ik – ontwikkeling. Het draagt een boodschap uit, dat voor elke kind een cadeautje mag zijn.

OVER DE RECENSENT

Deze recensie is geschreven door Jorieke Kroeze, die onder haar eigen naam een praktijk heeft. Vanuit haar achtergrond in het basisonderwijs en als (ambulant) begeleider van kinderen met autisme weet ze als geen ander hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor een goede ontwikkeling voor ieder kind. Hoewel haar focus nu ligt op hooggevoeligheid, zorgt haar brede ervaring ervoor dat ze gemakkelijk schakelt met zowel ouders, leerkrachten als zorgprofessionals.