Boekrecensie: ‘Hoogsensitief opvoeden’

In de Leesclub van Hooggevoelig heel gewoon recenseren hooggevoeligheidsdeskundigen uit ons netwerk een reeks interessante boeken. Boeken die gaan over, of raken aan, hooggevoeligheid. Zo weet jij welke boeken voor jou ‘de moeite waard zijn’ en welke je wel of niet aan kunt raden aan de mensen om je heen. Jorieke recenseerde het boek ‘Hoogsensitief opvoeden’. We kunnen vast verklappen dat dit boek een uitstekend rapportcijfer krijgt en een aanwinst is voor ouders met hooggevoelige kinderen. Veel leesplezier!

Algemene gegevens

Titel: Hoogsensitief opvoeden
Auteur: Melissa mertens, Lies Cattersel, Ann Bogemans, Steven Gielis
Uitgeverij: Lannoo
Aantal pagina’s: 165
Jaar van uitgave: 2018
Korte samenvatting: Hoogsenstief opvoeden is een boek dat concrete handvatten biedt bij het opvoeden van hooggevoelige kinderen.

Koop bij bol.com

Eerste indruk?

Het boek heeft mooie illustraties, een heldere steeds terugkerende lay-out, en het bespreekt veel tips. Het is een informatief boek, maar kan ook zeker als naslagwerk gebruikt worden als je het ‘even niet meer weet’. De schrijfstijl is helder en praktisch, het leest als een goed gesprek. Dit boek is geschreven voor ouders van hooggevoelige kinderen, maar is ook zeker aan te raden voor professionals die met kinderen werken. Ouders die zelf geen hsp (hoogsensitief persoon, red.) zijn, hebben met dit boek een mooie inkijk in handen in hoe het voor hun hsk (hoogsensitief kind, red.) ‘werkt’.

Thema en boodschap?

Het belangrijkste thema is hooggevoelige kinderen en deze karaktereigenschap inzetten als talent. Hooggevoeligheid wordt in dit boek dus benaderd als talent! De kern van het boek is dat hooggevoeligheid een karaktereigenschap is om te koesteren. In het boek staan een aantal krachtbronnen beschreven die de ouder en het kind kunnen helpen de hooggevoeligheid te omarmen en volledig tot zijn recht te laten komen. Hooggevoeligheid wordt benaderd vanuit het perspectief van ouders, met af en toe een wetenschappelijk uitstapje dat beschreven wordt als theoretisch kader (zonder daar verder over uit te wijden).

Wat kan dit boek je brengen?

Dit boek is een mooie leidraad om ouders te ondersteunen bij de uitdagingen waar hun hooggevoelige kind tegenaan loopt. Doordat er vanuit praktische situaties wordt geschreven uit het gezinsleven zijn veel situaties herkenbaar, of dusdanig aan te passen aan de eigen situatie dat je er direct zelf in de praktijk mee aan de slag kunt. Het boek bevat geen nieuwe informatie, maar is wel een mooi verzamelwerk. Het leest als een leesboek dat maakt dat je er als ouder makkelijk doorheen leest.

Favoriete hoofdstuk/passage?

Ik heb twee favoriete hoofdstukken, namelijk hoofdstuk 22 en 23. Hoofdstuk 22 is mijn favoriete hoofdstuk omdat het beschrijft hoe het kan zijn als je zelf hooggevoelig bent, dit overkomt denk ik veel ouders wanneer ze op zoek gaan om meer over hun eigen kind te weten te komen. Daarnaast is hoofdstuk 23 ook een goed hoofdstuk omdat het gericht is aan de niet-hooggevoelige ouder. Thuis merk ik dat dit voor mijn man soms wel lastig is, als enige niet-hsp binnen ons gezin. Wat voor de rest van ons heel gewoon is, blijft voor hem af en toe gissen. In dit hoofdstuk vindt hij ook de erkenning voor zijn stuk en wat hij kan doen om met  de hooggevoeligheid van onze zoon om te gaan.

Aanrader?

Ik zou dit boek aan alle ouders van hooggevoelige kinderen aanraden en aan alle mensen die geïnteresseerd zijn in de belevingswereld van hooggevoelige kinderen. Met dit boek kun je leren uit te gaan van hooggevoeligheid als kracht en het kind als uniek blijven zien. Er staan praktische handvatten beschreven waar je direct mee aan de slag kunt.

Rapportcijfer?

Ik geef dit boek een 9 omdat het een mooie, praktische kijk op hooggevoeligheid geeft. Ja je zult hier en daar wat moeten aanpassen maar een talent is het zeker. Het boek is in een prettige kadans geschreven, hoofdstukken zijn telkens op dezelfde manier ingedeeld. Dit leest erg prettig!

Over de recensent

Deze recensie is geschreven door Jorieke Kroeze, die onder haar eigen naam een praktijk heeft. Vanuit haar achtergrond in het basisonderwijs en als (ambulant) begeleider van kinderen met autisme weet ze als geen ander hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor een goede ontwikkeling voor ieder kind. Hoewel haar focus nu ligt op hooggevoeligheid, zorgt haar brede ervaring ervoor dat ze gemakkelijk schakelt met zowel ouders, leerkrachten als zorgprofessionals.