Boekrecensie ‘Mijn hoogstimulatieve kind’

In de Leesclub van Hooggevoelig heel gewoon recenseren hooggevoeligheidsdeskundigen uit ons netwerk een reeks interessante boeken. Boeken die gaan over, of raken aan, hooggevoeligheid. Zo weet jij welke boeken voor jou ‘de moeite waard zijn’ en welke je wel of niet aan kunt raden aan de mensen om je heen. Jorieke recenseerde het boek ‘Mijn hoogstimulatieve kind’. Een boek met waardevolle tools, maar wel eentje die je twee keer moet lezen. Veel leesplezier!

Algemene gegevens

• Titel: Het hoogstimulatieve kind
  • Auteur: Gerarda van der Veen
  • Uitgeverij: 248media uitgeverij
  • Aantal pagina’s: 115
  • Jaar van uitgave: 2017
  • Korte samenvatting: Dit boek richt zich op de kinderen die niet alleen hooggevoelig zijn maar ook druk. Deze kinderen lijken niet te willen luisteren, zijn moeilijk te corrigeren en reageren met boze buien. Dit druk-gevoelige kind wordt in dit boek aangeduid als hoogstimulatief. Het gaat er vanuit dat het kind best wil luisteren, maar niet de vaardigheden heeft. Het boek heeft veel tips en voorbeelden hoe je deze vaardigheden kunt oefenen.

Koop bij bol.com

EERSTE INDRUK?

Het is een stevig boek met op de voorkant een tekstballon ‘inclusief stappenplan bij heftige emoties’. Ik ken de schrijfster niet, maar het boek maakt me nieuwsgierig. Vooral ook omdat ik in de tekst op de achterflap mijn eigen zoon denk te herkennen. Het boek houdt tussen een zelfhulpboek, een studieboek en een informatief boek. Er wordt ingegaan op de kenmerken van een hoogstimulatief kind, maar geeft ook aan hoe het bij deze kinderen anders werkt dan bij ‘alleen’ gevoelige kinderen en heeft een duidelijk en uitgebreid stappenplan om met je kind aan de slag te gaan. De vele praktijkvoorbeelden in dit boek vergroten de leesbaarheid, met name omdat steeds wordt verwezen naar de zes kenmerken uit hoofdstuk 2. Het boek is bedoeld voor ouders en verzorgers, maar is zeker ook een aanrader voor leerkrachten.

THEMA EN BOODSCHAP?

Het belangrijkste thema is het hoogstimulatieve kind en het aanleren van vaardigheden om de executieve functies beter onder de knie te krijgen. De kern van het boek is dat een druk-gevoelig kind best wil luisteren en zonder boze bui wil reageren, maar nog niet over de juiste vaardigheden beschikt. Deze vaardigheden zijn te oefenen. Dit boek geeft een duidelijk stappenplan hoe je verschillende vaardigheden kunt oefenen en hoe je kunt herkennen dat je kind op één van deze vaardigheden vastloopt.

BENADERING VAN HOOGGEVOELIGHEID?

Hooggevoeligheid wordt in het boek vanuit de ouders benaderd maar ook vanuit de wetenschap; wat is er al bekend over executieve functies. Hooggevoeligheid wordt benaderd als een karaktereigenschap. Het is een talent maar brengt ook valkuilen met zich mee.

WAT KAN DIT BOEK JE BRENGEN?

Dit boek geeft je als ouder of leerkracht handvatten om je kind vaardigheden aan te leren zodat het zich beter staande kan houden en het hem lukt te voldoen aan de opdrachten die hij graag zo goed wil uitvoeren. Ik ben nog maar weinig boeken tegengekomen die de executieve functies zo expliciet belichten. Hier zit meteen ook het complexe stuk in het boek. Het is vrij theoretisch en om goed te kunnen begrijpen wat er daadwerkelijk met dit begrip bedoeld wordt, het te herkennen bij je kind en er mee aan de slag te gaan. Ik raad aan om het boek stap voor stap te lezen en vervolgens die stap eens in je eigen praktijk te bekijken.

FAVORIETE EN MINST FAVORIETE PASSAGE?

“Een hoogstimulatief kind heeft vaardigheden nodig om adequaat te reageren op een verwachting, vraag of opdracht van een ander. Met adequaat bedoel ik niet dat het kind altijd gehoorzamen moet. Het betekent dat hij begrijpt wanneer hij zeker moet gehoorzamen (bijvoorbeeld op tijd moeten zijn, anderen geen pijn doen, in een gevaarlijke situatie), dat hij helder nadenkt en respectvol communiceert, dat hij zijn behoeften duidelijk weet aan te geven, dat hij vertrouwt op zijn vermogen om veranderingen aan te kunnen en dat hij problemen oplost door ook rekening te houden met de wensen en zorgen van een ander. Met goede vaardigheden kan een kind dus rustig, flexibel, aandacht en probleemoplossend in verbinding staan met andere mensen. Is dat nodig dan? Ja, want een hoogstimulatief kind heeft veel kwaliteiten, en met goede vaardgiheden leert hij met die kwaliteiten om te gaan en ze vorm te geven in zijn leven.”

AANRADER?

Ik zou het boek aanraden aan ouders en coaches, omdat ik er zeker van ben dat het waardevol is in het begeleiden, opvoeden, en ondersteunen van kinderen die hoogstimulatief zijn. Het boek biedt de lezer handvatten om met het uitdagende gedrag van hun hoogstimulatieve kind/leerling om te gaan. Het biedt ouders en leerkrachten daarom waardevolle tools om zelf een verandering teweeg te kunnen brengen in het gedrag van hun kind.

RAPPORTCIJFER?

Ik geef dit boek een 7,5 omdat het waardevolle, nieuwe informatie bevat. Wel is het een boek dat je nog eens opnieuw, of in delen zult moeten lezen wil je echt begrijpen wat er geschreven wordt en het ook wilt kunnen toepassen in je eigen praktijk. Om de vaardigheden aan te leren gebruikt Gerarda van der Veen een stappenplan, het stappenplan van Ross W. Greene. Het is een mooi stappenplan dat ze per stap uitdiept en voorziet van voorbeelden. Dit helpt om de uitvoering helder te krijgen, maar mist voor mij overzicht. Graag had ik gezien dat het stappenplan nog eens werd samengevat, of als poster werd toegevoegd aan het boek.

OVER DE RECENSENT

Deze recensie is geschreven door Jorieke Kroeze, die onder haar eigen naam een praktijk heeft. Vanuit haar achtergrond in het basisonderwijs en als (ambulant) begeleider van kinderen met autisme weet ze als geen ander hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor een goede ontwikkeling voor ieder kind. Hoewel haar focus nu ligt op hooggevoeligheid, zorgt haar brede ervaring ervoor dat ze gemakkelijk schakelt met zowel ouders, leerkrachten als zorgprofessionals.