Spelrecensie ‘Hooggevoeligheid, speel- en coachingskaarten voor kinderen’

In de Leesclub van Hooggevoelig heel gewoon recenseren hooggevoeligheidsdeskundigen uit ons netwerk een reeks interessante boeken. Boeken die gaan over, of raken aan, hooggevoeligheid. Zo weet jij welke boeken voor jou ‘de moeite waard zijn’ en welke je wel of niet aan kunt raden aan de mensen om je heen. Nieuw is dat we nu ook spellen uitproberen! Dit is de eerste spelrecensie, over het spel ‘Hooggevoeligheid, speel- en coachingskaarten voor kinderen’. Netwerkleden Babette en Lea recenseerden het spel los van elkaar. Benieuwd naar hun conclusies? Lees dan snel verder!

 

Algemene gegevens

  • Titel/naam: Hooggevoeligheid, speel- en coachingskaarten voor kinderen
  • Auteur/bedenker: Gerarda van der Veen
  • Uitgeverij/producent: 248media uitgeverij
  • Jaar van uitgave: 2016
  • Korte beschrijving van het spel/materiaal: Met deze set kaarten help je kinderen begrijpen wat het betekent om hooggevoelig te zijn. Kinderen krijgen inzicht in de onzekere maar vooral ook de krachtige aspecten van deze karaktereigenschap. Uniek aan deze set kaarten is dat je zelf je werkvorm kiest: gebruik de kaarten als spel of zet ze in als hulpmiddel bij begeleiding en coaching.
  • Prijs: € 19,95

Koop bij bol.com

 

Eerste indruk?

Babette: Het is een set speel- en coachingskaarten verpakt in een kartonnen doosje.

Het spel bevat:

  • 10 handleidingkaarten met verschillende activiteiten: spel- en gespreksvormen.
  • 4 categoriekaarten: lichaam (blauw), emotie (rood), leren (geel) en leven (groen). Dit zijn de categorieën van hooggevoeligheid die de LiHSK beschreven heeft.
  • 32 kenmerk-kaarten: 20x kwaliteit en 12x overprikkeling. De kenmerkkaarten hebben één van de vier bovengenoemde kleuren. De kwaliteitskaarten zijn te herkennen aan de prikkers, de overprikkeling aan de paperclip. Op deze kaarten staan kenmerken, en verder een vraag, opdracht of tip.
  • 2 ik-kaarten: een jongen en een meisje.
  • 12 stop/ga kaarten.
  • Voorbeeldkaarten

Lea vult aan: De kaarten zijn van duurzame kwaliteit, stevig genoeg. Er is gebruik gemaakt van verschillende kleuren, geel, groen, blauw, rood, grijs. Een aantal kaartjes zijn voorzien van leuke plaatjes / tekeningen.

 

Handleiding of instructie?

Lea vertelt: In eerste instantie heb ik even moeten zoeken naar de handleiding. De handleiding is namelijk hetzelfde vormgegeven als de kaarten van het spel. Ik zag de derde keer pas dat de kaarten van de handleiding ook genummerd waren (maar dat zegt misschien meer iets over mij?). Wat mij betreft had de handleiding duidelijker gemogen. Spel uitleg is lastig doordat er zoveel verschillende kaarten nodig zijn die anders genoemd worden (ik-kaarten, categorie-kaarten, kwaliteit-kaarten, overprikkeling-kaarten). Het duurt even voordat je deze goed uit elkaar kunt houden.

Ook Babette meent dat het spel niet erg makkelijk te begrijpen is, en dat je vaker moet teruglezen wat nu de bedoeling is van een activiteit.

 

Bedoeld voor?

Babette: Het spel is bedoeld voor hulpverleners (kindercoaches e.d.), leerkrachten of intern begeleiders, ouders en kinderen. Het spelen van het spel geeft inzicht op de vraag: ‘Wie is dit hooggevoelige kind?’ Kinderen kunnen het spel ook samen spelen (vanaf 8 jaar).

Lea vult aan: Het is wel handig om als kind al iets over hooggevoelig zijn te weten. Als professional of begeleider in dit spel hoef je zelf overigens niet hooggevoelig te zijn.

 

Thema/doel?

Lea beschrijft het als volgt: Vierledig; lichamelijk, emotioneel, mentaal en spiritueel. Het spel is zowel competitief als coöperatief. Een hulpmiddel bij een gesprek tussen hulpverlener met kind, ouder met kind, leerkracht / intern begeleider met kind, kind met kind. Daarbij worden 20 kwaliteiten van hooggevoeligheid en 12 overprikkelingen van hooggevoeligheid belicht.

Als doelen benoemt Babette nog: Leren omgaan met hooggevoeligheid, en jezelf leren kennen (voor het kind).

 

Speelgemak, speelplezier, effectiviteit?

Babette vertelt: Het doosje speelkaarten is makkelijk mee te nemen en te gebruiken. Het spel element is wat eentonig. Het zijn meer coachingskaarten om een gesprek op gang te brengen en inzicht te krijgen in het hooggevoelige kind. Het spel bevat een beperkt aantal kwaliteitskaarten, waarvan sommigen niet als kwaliteit worden gezien, maar eerdere een kenmerk van iemand zijn.

Lea zegt: Het spelen behoeft een goede begeleiding, daarbij is een professional nodig. Ik zie vooral een meerwaarde in het gebruik als coachingskaarten. De kaarten geven een mooi houvast om het gesprek aan te gaan over hooggevoeligheid. Mis daarbij verschillende verwerkingsvormen. Het is vooral gericht op gesprekstechniek, nadenken en antwoorden.

 

Benadering van hooggevoeligheid?

Er wordt gewerkt met vier categorieën met kenmerken en kleuren zoals ontwikkeld door LiHSK®. Zowel de kwaliteiten als overprikkeling bij hsp komt aan bod.

 

Wat kan het spel je brengen?

Lea zegt: Als professional is het een goed houvast om gericht met een kind het gesprek over hooggevoeligheid en wat dit met hem/haar doet aan te gaan. Een ouder kan hier ook van leren. Wellicht kan het voor enkele ouders te moeilijk van inhoud zijn. Een kind heeft hulp van de professional nodig hierbij.

 

Vernieuwend? Concurrentie?

Babette: Ik vind het spel niet vernieuwend, maar ik ken geen andere coachingskaarten specifiek voor hooggevoeligheid. Wel vind ik het fijn werken met de kleuren van de categorieën. Het geeft direct een duidelijk overzicht bij het uitzoeken van de kwaliteiten en overprikkeling van het kind, op welk gebied (lichaam, emotie, leren of leven) een kind het meest ‘last’ ervaart.

Lea ziet vernieuwing in de spelvorm; competitief en coöperatief. Het spel is met meerdere kinderen te spelen.

 

Favoriete en minst favoriete element?

Babette: Mijn favoriete onderdeel is de werkvorm van overprikkeling naar kwaliteit. Hiermee kan je oplossingsgericht met het kind werken. Omdat ik maar niet kan onthouden wat de overprikkeling kaarten zijn en wat de kwaliteitkaarten zijn, heb ik briefjes op de kaarten geplakt. Het werkt niet handig. Ook moet ik telkens de uitlegkaart van de beschrijving van het spel erbij pakken om terug te kijken waar de kaartjes ook al weer voor staan. Op de één of andere manier blijft de uitleg niet hangen.

Lea: De mogelijkheid om middels de ik-kaarten snel duidelijk te krijgen welke kwaliteiten en overprikkeling er bij het kind past. Doordat het kind deze kaarten om de ik-kaart heen legt is dit snel visueel zichtbaar. Ik vind het persoonlijk jammer dat het voor het grootste gedeelte cognitief gericht is. Denken en het gesprek aan gaan. Mis daarbij de veelzijdigheid van een hooggevoelig kind – creatief zijn, voelen, doen, bewegen.

 

Aanrader?

Lea zou het vooral aanraden aan professionals die zelf een leidraad nodig hebben in het aangaan van gesprekken met hooggevoelige kinderen.

Ook Babette ziet de grootste waarde voor hulpverleners; Zelf gebruik ik de kaarten nauwelijks. Het is een fijne tool om bij een eerste coachsessie te gebruiken om te zien wie dit hooggevoelige kind is, welke kenmerken het kind heeft en of er sprake is van overprikkeling en zo ja in welke categorie. Tevens geeft het zocht op welke kwaliteiten je hebt om eventuele overprikkeling te lijf te gaan.

 

Rapportcijfer?

Zowel Babette als Lea geven het spel een 7.

Babette legt uit: Ik geef het spel een 7-. Ik vind het niet gemakkelijk in gebruik. De verpakking is saai (een kartonnen doosje, dat na gebruik makkelijk stuk gaat). De mogelijkheden met het spel zijn niet erg gevarieerd.

Lea: Een 7 – omdat het naar mijn idee te veel een beroep doet op gesprekstechnieken. Dat voelt als een wat eenzijdige werkvorm.

 

Over de recensent

 

Babette-van-der-beek-hooggevoelig-heel-gewoonBabette van der Beek is kindercoach, (ervarings)deskundige op het gebied van hooggevoeligheid, docent Frans en studiebegeleider bij een huiswerk instituut. Haar passie ligt in het begeleiden van kinderen en jongeren (van 6 tot 16 jaar) op hun weg naar zelfstandigheid. Babette is zelf hooggevoelig en is moeder van drie opgroeiende hooggevoelige zoons. Benieuwd naar de praktijk van Babette? Hier bekijk je haar website >>

Lea-hendriks-hooggevoelig-heel-gewoonLea Hendriks is trainer bij Hooggevoelig heel gewoon en heeft daarnaast haar eigen praktijk ‘Begeleiden met gevoel’. In haar praktijk begeleidt ze kinderen, jongeren en volwassenen met hun ontdekkingsreis naar hooggevoeligheid. Daarnaast huren scholen Lea in als zelfstandige wegens haar jarenlange ervaring in het basisonderwijs als interim IB-er of ambulant begeleider. Je vindt de website van Lea hier >>