DIY #7: Emotiemeter
In deze Do-It-Yourself serie komen allerlei knutselideeën voorbij die hooggevoelige kinderen kunnen helpen bij hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld om je te kunnen ontspannen, concentreren of afsluiten. Maar ook om te leren aangeven hoe het met je gaat en hoe je je eigen kracht kunt gebruiken. Je kunt deze DIY’s thuis doen (vakantietip!), maar ook in de klas of in je praktijk. Je hebt geen ingewikkelde materialen nodig om deze DIY’s te maken. Wij zijn natuurlijk heel benieuwd naar het resultaat! Als je het leuk vindt, kun je jouw DIY foto delen op Facebook en Hooggevoelig heel gewoon erin taggen. Veel plezier!
Wat maken we?
We maken in deze DIY een emotiemeter. Je kunt één grote emotiemeter maken die je in de klas ophangt, of elk kind een eigen emotiemeter laten maken. Er zijn verschillende soorten emotiemeters. Maak bijvoorbeeld een 1) thermometer, 2) een stoplicht of 3)een snelheidsmeter/rad met verschillende kleuren of emoties. Kinderen kunnen met een wasknijper aangeven hoe ze zich voelen. Zo maak je emoties voor iedereen bespreekbaar, zonder dat het ingewikkeld wordt.
Wat heb je nodig?
- Een groot vel papier of karton.
- Verf, stiften en/of schrijfgerei.
- Eventueel een uitgeprint format of voorgedrukte pictogrammen.
- Wasknijpers.
Hoe doe je het?
- Thermometer: teken een grote thermometer op het papier of karton en knip uit. Op internet is genoeg inspiratie te vinden. Maak een onderverdeling in vakjes. Geef elk vakje een eigen kleur, bij voorkeur van groen/blauw (koud) naar rood (warm). Je kunt in de gekleurde vakjes ook een emotie of gevoel schrijven. Zorg ervoor dat er een knijper aan de zijkant past om aan te geven in welk vakje een kind zich bevindt. Teken en knip eventueel een pijl die je op de knijper plakt. Deze tool kan prima in een groep gebruikt worden, waarbij kinderen om beurten de knijper plaatsen en vertellen. Je kunt ook elk kind een eigen knijper met de naam geven, zodat je meerdere knijpers op de thermometer kunt plaatsen.
- Stoplicht: het stoplicht kan ook goed gebruikt worden om de mate van prikkels aan te geven. Teken een groot stoplicht op papier of karton, knip uit en kleur in. Bij groen voelt een kind zich goed en kan het de prikkels prima aan. Bij oranje beginnen de eerste tekenen van overprikkeling zicht- en voelbaar te worden. Bij rood is een kind overprikkeld. Je kunt in elke kleur signalen schrijven om de fase te duiden. Bijvoorbeeld bij groen ‘rustig’ en ‘vrolijk’, bij oranje ‘gapen’ en ‘hoofdpijn’ en bij rood ‘huilen’ of ‘schreeuwen’. Zorg ervoor dat er een knijper (met pijl) aan de zijkant past om aan te geven in welk vakje een kind zich bevindt. Deze tool is meer geschikt voor individueel gebruik.
- Snelheidsmeter: teken een grote cirkel op papier of karton. Verdeel de hele of halve cirkel die je wilt gebruiken in gelijke parten. Knip uit en kleur in. Je kunt elk partje een eigen emotie toekennen. Deze kun je kenmerken door een bepaalde kleur, maar ook met een pictogram of smiley. Zorg ervoor dat rondom ruimte is om de knijper (met pijl) te plaatsen. Deze tool kan zowel klassikaal als individueel worden ingezet.
Meer tips?
Of je dit nu leest als ouder, leerkracht of zorgprofessional, we kunnen ons voorstellen dat je altijd op zoek bent naar meer praktische tips. Daarom vind je op onze website ook blogs over bijvoorbeeld communiceren met hooggevoelige kinderen, omgaan met overprikkeling en een prettige inrichting van het klaslokaal. Heb je behoefte aan meer verdieping? Dan past één van onze opleidingen vast perfect bij jou. Kijk bijvoorbeeld eens bij onze Kindermodule, de Studiebijeenkomst, de Opleiding tot hooggevoeligheidsdeskundige of de Basistraining Hoogsenstiviteit voor jeugdzorgwerkers. Twijfel je of het iets voor jou is? We denken graag met je mee. Je bent van harte uitgenodigd om contact met ons op te nemen.