Het klaslokaal: fijne plek voor hooggevoelige kinderen – Deel II
Deze blog is het tweede deel van onze serie tips voor onderwijsprofessionals. Als je de eerste tien tips nog niet hebt gelezen, kun je ze hier vinden. Vandaag gaan we verder met tien nieuwe tips, zodat je jouw klaslokaal nog beter kunt afstemmen op je hooggevoelige leerlingen. We geven je overigens ook graag een aantal oefeningen mee die je met je leerlingen kunt doen en er is ook een gratis toolkit die je in het bijzonder helpt bij het omgaan met overprikkeling.
Tip 11: Schermen
Schermen in de klas zijn handig om een kind af te schermen van visuele prikkels. Bijvoorbeeld bij het maken van een toets. Denk dan niet aan televisie- of computerschermen, maar aan rechthoekige schermen van stof. Deze zijn meestal ook verrijdbaar, dus handig weer aan de kant te zetten.
Tip 12: Vragenschrift
Een vragenschrift op tafel of in het laatje voor uitgestelde aandacht. Kinderen schrijven hier hun vraag in totdat de juf bij hen is. Zo is de vraag ‘uit het hoofd’ en zorgt het niet voor extra interne prikkels. Dit kan ook prima werken bij niet-hooggevoelige kinderen.
Tip 13: Droodelen
Dit zijn krabbeltjes die je maakt op papier terwijl je luistert. Dit helpt veel (hooggevoelige) kinderen om zich goed te concentreren tijdens de les. Dit lijkt misschien een lastige, maar experimenteer er eens mee. Je ziet vanzelf of het een kind helpt of juist afleidt.
Tip 14: Structuur
Vaste structuren gebruiken in de klas, bijvoorbeeld synchroon uitdelen: alle nummers vier van de tafels pakken de boeken.
Tip 15: Roosters
Rooster zichtbaar maken en daar in grote lijnen naar werken. In het rooster wegvegen of bijschrijven als er iets verandert. Een rooster kun je op het bord schrijven of openen op het digibord. Je kunt werken met tekst, maar ook met pictogrammen (bijv. een appel voor pauze en rennend poppetje voor gymles).
Tip 16: Tijd
Maak lineaire tijd zichtbaar met een timer of kleurenklok. Hooggevoelige kinderen leven over het algemeen met (alleen) besef van intuïtieve tijd. Let daarbij op dat ze over het algemeen niet goed omgaan met tijdsdruk. Probeer bij taken waar dat enigszins kan, de tijdsdruk weg te nemen.
Tip 17: Boeken
Bied (prenten)boeken aan over hooggevoeligheid of zet ze in je klassenbieb. Laat de mooie kanten ervan zien en spreek ze uit! We hebben een mooie lijst met boekentips voor je samengesteld.
Tip 18: Verandering
Kondig veranderingen op tijd aan, verwoord ze en maak ze zichtbaar. Ga veranderingen niet uit de weg, ze horen nu eenmaal bij het leven.
Tip 19: Overprikkeling
De hooggevoelige kinderen in jouw klas raken ongetwijfeld wel eens overprikkeld, met huil- of driftbuien tot gevolg. Soms voelt het alsof er geen land meer te bezeilen is met hen, maar met deze tien tips bied jij praktische Eerste Hulp Bij Overprikkeling.
Tip 20: Communicatie
De manier waarop je met hooggevoelige kinderen communiceert, kan een wereld van verschil betekenen in hun gedrag en ontwikkeling. Daarom hebben we een aantal handige tips voor je verzameld, die je hier kunt vinden.
Lees je deze tips als onderwijsprofessional?
Dan ben je misschien op zoek naar wat meer diepgang. We houden van praktisch en snel toepasbaar, maar we vinden een gefundeerde aanpak net zo belangrijk. Herken jij jezelf en/of je collega’s daarin? Kijk dan eens wat onze Kindermodule of Studiebijeenkomst je zou kunnen brengen. Je bent ook van harte welkom om ons te bellen of te mailen met eventuele vragen. We denken graag met je mee over het ‘gewoon maken’ van hooggevoeligheid bij jou op school.
Lees je deze tips als ouder?
Wees dan zo vrij om ze te delen met de juf of meester. Stuur een mail met een linkje of print deze blog uit. Je kunt ook het gesprek aan gaan en deze tips terloops met hen delen. Sommige leerkrachten zijn al bekend met hooggevoeligheid en zullen deze tips misschien zelfs al toepassen. Voor andere onderwijsprofessionals is dit onderwerp nog nieuw en spannend, wees dan wat geduldiger. Benadruk dat deze tips kunnen helpen om hooggevoelige leerlingen zich veilig te laten ontwikkelen in de klas.