Kijkje in de keuken: kindermodule met Lea
Misschien heb je de laatste tijd op social media ook berichten langs zien komen van onze trainers, want ze zijn veel aan het delen! Ze zijn dan ook veel aan het werk, reizen door het hele land en zijn op allerlei locaties trainingen aan het geven. Wat opvalt is het enthousiasme dat er vanaf spat en het trotse tevreden gevoel dat ze hebben na zo’n training. Dat is voelbaar tussen de regels door, zichtbaar op foto’s en te zien in de woorden. Wij zijn daar dan weer trots op, want enthousiaste, trotse en tevreden trainers, wat wil je nog meer?! We gingen even thee drinken met Lea om na te praten na één van die trainingen, namelijk de kindermodule.
Lea: “Wat ze uit de kindermodule meenemen? Eyeopeners, herkenbaar, veel geleerd en mogen ervaren, gebruik van metaforen die blijven hangen, prettige sfeer.”
Lea, je bent net terug van een kindermodule, met welke vragen en verwachtingen komen mensen naar de kindermodule?
- Leren hooggevoelige kinderen te signaleren.
- Eigen woorden geven aan wat hooggevoeligheid is.
- Informatie en kennis opdoen over hooggevoeligheid.
- Praktische tips en tools om morgen te kunnen gebruiken.
- Benieuwd naar Otto en het Buitengewoon Mezelf Spel.
- Is hooggevoeligheid wetenschappelijk onderbouwd?
- Ervaringen delen.
Wat nemen ze er vooral uit mee?
Eyeopeners, herkenbaar, veel geleerd en mogen ervaren, gebruik van metaforen die blijven hangen, prettige sfeer, kleine groep deelnemers, direct aan de slag willen met Otto en het Buitengewoon Mezelf Spel – niet kunnen wachten om het uit te proberen met kinderen of hun eigen kind.
Kun je kort vertellen wat je in de kindermodule doet?
In de kindermodule ‘Werken met hooggevoelige kinderen’ gaan we aan de slag met wat hooggevoeligheid is. Wat zie je bij hooggevoelige kinderen en hoe kun jij als professional bij het hooggevoelige kind aansluiten? Wat is helpend voor het hooggevoelige kind? Je kunt soms met kleine aanpassingen de hele dag voor het kind goed maken.
Je leert er meer over de kenmerken van hooggevoeligheid. Het zien van de eerste signalen wanneer er teveel prikkels binnenkomen en wat dan belangrijk is. Maar ook wat je het beste kunt doen als een kind overprikkeld is en ander gedrag laat zien.
Welke 3 vragen worden beantwoord?
Is hooggevoeligheid iets nieuws?
Is hooggevoeligheid een stoornis?
Welke talenten hebben hooggevoelige mensen?
Het Buitengewoon Mezelf Spel krijg je er gratis bij, wat vind je mooi aan dit spel?
Het spel kun je individueel gebruiken, in kleine groepjes of voor de hele groep. Het maakt gebruik van verschillende werkvormen, van creatief, schrijven, beeldend tot bewegend. De handleiding is duidelijk en makkelijk in gebruik. Fijn die mogelijke koppeling naar de ouders middels de thuisopdracht.
Voor welke vragen/problemen/casussen zet je het spel vaak in?
Het Buitengewoon Mezelf Spel zet ik geregeld in bij kinderen vanaf 7 – 8 jaar. Het spel is voor mij een leidraad waarbij ik ook mijn eigen ervaring gebruik. Ik zet het spel vaak in bij kinderen die een laag zelfbeeld hebben. Daarbij zijn de kaartjes van de ik-ontwikkeling heel waardevol. Kinderen ontdekken en ervaren weer wie ze zelf zijn en waar ze bijvoorbeeld blij van worden.
Ook het aangeven van grenzen is meestal erg lastig voor de kinderen die bij mij komen. Mag ik zeggen dat ik iets niet wil? En hoe doe ik dat dan op een goede manier? Daarvoor gebruik ik de grenskaartjes en ruimte kaartjes. Daarnaast geven de verschillende oefeningen de kinderen andere tools om om te leren gaan met de vele prikkels om zich heen.
Wanneer gebruik je Otto de Octopus handpop?
Ik gebruik Otto de Octopus (handpop) vaak bij jongere kinderen. Zo vanaf de 4 jaar. Als de kinderen van jong af aan bekend zijn met Otto kun je hem gerust gebruiken tot wel 11 – 12 jaar. Otto zorgt ervoor dat het kind niet het gevoel heeft continue ‘ondervraagd’ te worden. Met Otto gaat het kind op een spontane manier vertellen. Otto ziet er zo lief en om te knuffelen uit. Door de vrolijke kleuren heeft hij een grote aantrekkingskracht op de kinderen. Als begeleider ben ik op de momenten wanneer ik Otto laat praten, niet eens meer zichtbaar voor het kind. En wat willen ze veel vertellen tegen Otto. Zo mooi om iedere keer weer te ervaren.
Kun je een casus (kort) benoemen waarbij Otto een grote hulp was?
Veel kinderen vinden het lastig om zelf aan te geven wat ze nog willen oefenen. Maar als ik Otto laat aangeven wat hij nog erg lastig vindt en wanneer hij vraagt: “Kun jij mij helpen? Wat kan ik dan het beste doen wanneer kinderen niet met mij willen spelen?” Dan komen de kinderen met zulke mooie adviezen en oplossingen voor Otto, die ze zelf juist ook heel erg goed kunnen gebruiken. En dan komt ook het besef, hé ….. dat kan ik zelf ook doen!
Tot slot ..
Het volgen van de kindermodule en het gebruiken van de 2 methodieken die ontwikkeld zijn door Hooggevoelig Heel Gewoon, heeft mij geholpen in mijn eigen praktijk. Dankzij de module en de methodieken had ik de kennis en materialen om vol zelfvertrouwen de eerste begeleidingsmomenten aan te gaan. En nu, na bijna 2 jaar, heb ik ondertussen zoveel mooie ervaringen met kinderen opgedaan. Daardoor heb ik nog meer vaardigheden ontwikkeld die ik de kinderen kan bieden.
Dankjewel Lea voor het kijkje in de keuken! 🙂 Daar worden we enthousiast en nieuwsgierig van. Veel is herkenbaar, dus laten we eens gaan kijken wat we kunnen doen! Hieronder kun je kijken bij de handpop van Otto de Octopus, het Buitengewoon mezelf spel bekijken in de shop óf meer lezen en aanmelden voor de kindermodule!