Het klaslokaal: fijne plek voor hooggevoelige kinderen – Deel I
Wist je dat 15 tot 20% van de mensen hooggevoelig is? Dat geldt ook voor kinderen. Ga maar eens na hoeveel kinderen dat zijn in jouw klas. Deze blog, en het vervolg hierop, is bedoeld voor alle leerkrachten, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals die hooggevoelige kinderen een fijne schooltijd willen bezorgen. De tips dragen bij aan een prettig leerklimaat in jouw klas, waarbij hooggevoelige kinderen helemaal tot hun recht kunnen komen. Welke pas jij al toe?
Tip 1: Rustig en kleur
Het lokaal hoeft niet steriel en wit te zijn, liever niet zelfs! Materiaal (klok/ digibord) en werkjes kunnen rustig, geordend aanwezig zijn. Bedenk dat hooggevoelige kinderen ook extra gevoelig (kunnen) zijn voor visuele prikkels.
Tip 2: Stoelpoten
Geluid van stoelpoten kun je dempen door een snee in (oude) tennisballen te maken en het uiteinde van de poot in de bal doen. Makkelijk en stil. Je kunt dit zelfs met de klas samen doen, mits de ballen van tevoren ingesneden zijn. Leuk voor een ‘loos’ momentje tussendoor of aan het begin van het schooljaar.
Tip 3: Ramen
Kies één raam om dingen op te hangen of te beschilderen in plaats van alle ramen, of gebruik alleen de onderkant van het raam zodat de rest vrij blijft. Zo minimaliseer je visuele prikkels en kunnen kinderen nog steeds lekker naar buiten kijken.
Tip 4: Digibord
Houd de muren rondom het digibord zoveel mogelijk leeg, zodat de focus naar het bord kan gaan en niet afgeleid wordt door allerlei werkjes. Dit heeft overigens ook voordelen voor niet-hooggevoelige leerlingen.
Tip 5: Ingelijst
Maak één groot vlak op de muur met een mooie lijst erom. Dit is de etalage waar de werkjes in hangen, de muur is verder vrij en rustig. Je hoeft uiteraard geen dure lijst aan te schaffen. Wees bijvoorbeeld creatief met (afneembare) tape, een prikbord, krijtverf en/of magneetverf.
Tip 6: Beweging
Hang zo min mogelijk bewegende versiering of werkjes aan het plafond, of hang ze bij elkaar in een hoek zodat het verder rustig is. Beweging, al is het maar waarneembaar vanuit je ooghoeken, is een duidelijk waarneembare prikkel voor hooggevoelige kinderen.
Tip 7: Rustplek
Richt een plek in in, of buiten, de klas in waar een kind zich terug kan trekken om overprikkeling te voorkomen, bijv. een leeshoek of tafeltent.
Tip 8: Kaartje
Geef een hooggevoelig kind een kaartje dat hij op z’n tafel zet als hij rust nodig heeft, zodat hij ‘t niet hardop hoeft te vragen als hij dat lastig vindt. Dit kan ook goed werken voor kinderen die niet hooggevoelig zijn.
Tip 9: Vaste plek
Zorg ervoor dat het hoogsensitieve kind een vaste plek aan een tafeltje in de klas krijgt, dat ook niet gewisseld wordt bij andere tafelgroepjes. Let daarbij ook op de kinderen die je bij elkaar zet en eventuele afwisseling tussen een plek in de groep en een plek alleen.
Tip 10: Koptelefoon
Erg veel hooggevoelige kinderen hebben last van geluid. Zeker in combinatieklassen kunnen koptelefoons helpen. Dit is bedoeld om geluid buiten te houden, het is niet per se nodig om er muziek door af te spelen.
Lees je deze tips als onderwijsprofessional?
Dan ben je misschien op zoek naar wat meer diepgang. We houden van praktisch en snel toepasbaar, maar we vinden een gefundeerde aanpak net zo belangrijk. Herken jij jezelf en/of je collega’s daarin? Kijk dan eens wat onze Kindermodule of Studiebijeenkomst je zou kunnen brengen. Je bent ook van harte welkom om ons te bellen of te mailen met eventuele vragen. We denken graag met je mee over het ‘gewoon maken’ van hooggevoeligheid bij jou op school.
Lees je deze tips als ouder?
Wees dan zo vrij om ze te delen met de juf of meester. Stuur een mail met een linkje of print deze blog uit. Je kunt ook het gesprek aan gaan en deze tips terloops met hen delen. Sommige leerkrachten zijn al bekend met hooggevoeligheid en zullen deze tips misschien zelfs al toepassen. Voor andere onderwijsprofessionals is dit onderwerp nog nieuw en spannend, wees dan wat geduldiger. Benadruk dat deze tips kunnen helpen om hooggevoelige leerlingen zich veilig te laten ontwikkelen in de klas.