IB’er Marit recenseert onze TIB Tool: Hooggevoelig. Geen probleem!
Dat we regelmatig boeken recenseren, ben je inmiddels van ons gewend. Maar deze recensie is extra bijzonder! Die gaat namelijk over een boek dat we zelf schreven; de TIB Tool ‘Hooggevoelig. Geen probleem!’ Intern begeleider Marit Goor deelt haar mening over deze compacte bundel met tips en tools. Een tipje van de sluier: “Je kunt de plank echt nauwelijks nog ‘misslaan’. Dat lijkt mij, met name voor collega’s die nog niet zo veel ervaring hebben in het begeleiden van HG-leerlingen, heel erg prettig.” Ook vertelt ze over haar werk en heeft ze een gouden tip voor alle onderwijsprofessionals. Doe er je voordeel mee!
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Marit Goor, 42 jaar en moeder van twee hoogsensitieve en hoogbegaafde kinderen. Ik werk als intern begeleider en coördinator hoogbegaafdheid op een basisschool in Deventer, ook heb ik een kleinschalige eigen praktijk voor (school) begeleiding aan kinderen, waarbij mijn specialisatie ligt op het gebied van HB en HG. Sinds ik zelf kinderen heb, ben ik me gaan verdiepen in het onderwerp hooggevoeligheid, al wist ik zelf al langer dat ik hooggevoelig ben. Door de kinderen op school en mijn eigen kinderen heb ik in de praktijk geleerd wat het betekent om hooggevoelig (en hoogbegaafd) te zijn binnen het onderwijssysteem in Nederland.
Hoe kwam je voor het eerst met hooggevoeligheid in aanraking?
Ik heb altijd het idee gehad dat ik ‘anders’ was en net andere dingen (ruimte voor mezelf, andere instructies op school, een andere manier van mijn huiswerk leren) nodig had. In vriendschappen was ik heel selectief, ik voelde me lang niet bij iedereen veilig en begrepen. Toen Elaine Aron haar eerste boek over hoogsensitiviteit uitgaf, kwam mijn neef (ook HG) naar mij toe en zei: “kijk, dit boek gaat over jou!”, Ik herkende inderdaad veel in wat ik las en ben toen langzaam een deel van mijzelf beter gaan begrijpen. HG is altijd gewoon een deel van mijzelf geweest en eigenlijk nooit een probleem. Wel was het lastig als ik door anderen niet werd begrepen of zelfs vreemd werd gevonden.
Hoe kom je hooggevoeligheid tegen in jouw werk?
In het onderwijs kom ik veel kinderen tegen die door hooggevoeligheid, of bijvoorbeeld door een andere manier van informatie verwerken (zoals bij bijvoorbeeld ASS), behoefte hebben aan een andere benadering en begeleiding. Ik spreek geregeld met ouders, collega’s en de kinderen zelf over hoe we het onderwijs voor hen zó kunnen vormgeven dat er ruimte is voor hun behoeften én hoe de kinderen zelf kunnen leren omgaan met hun behoeften. Het is mijn taak om deze kinderen zo passend mogelijk te (laten) begeleiden en ik doe dat met heel veel plezier!
“De Tools worden echt stapsgewijs beschreven en toegelicht, waardoor ze zorgvuldig en treffend kunnen worden ingezet. Je kunt de plank echt nauwelijks nog ‘misslaan’. “
Wat is je eerste indruk van de TIB Tool ‘Hooggevoelig? Geen probleem!’?
Het boekje is duidelijk herkenbaar als behorend bij TIB, voor mij als intern begeleider. Het heeft een handzaam formaat (ongeveer A5) en het voorblad maakt direct duidelijk dat het gaat om een praktisch boek, gericht op het begeleiden van hoogsensitieve leerlingen. Elk hoofdstuk is geschreven in de vorm van een aanrader. De schrijfstijl is concreet, duidelijk en gericht op de basisschoolpraktijk. In elk hoofdstuk wordt de theorie helder uitgelegd en verduidelijkt met een voorbeeld uit de praktijk. Elk hoofdstuk (elke aanrader) wordt na de theorie gevolgd door een Tool: een praktisch en overzichtelijk beschreven idee/tip/actie voor in de praktijk. Deze Tools staan zó beschreven dat er gemakkelijk mee aan de slag kunt, heel prettig! Ten slotte volgt er een korte samenvatting van de inhoud van een hoofdstuk, zodat je de hoofdpunten nog even kort kunt doornemen.
De schrijfstijl is naast helder en duidelijk, vooral ook heel zorgvuldig. Eva nuanceert goed en benadrukt een aantal belangrijke zaken in gesprekstechnieken en benadering, die ik als IB’er juist voor deze doelgroep een waardevolle handreiking vind.
Wat kan de TIB Tool ‘Hooggevoelig? Geen probleem!’ je brengen?
Ik vind vooral de praktische uitwerking, de koppeling van theorie naar praktijk erg prettig. De meeste theorie was voor mij al wel bekend, maar de praktijkvoorbeelden en handreikingen (Tools) zorgen ervoor dat het boek ook heel gemakkelijk inzetbaar is in de (school)praktijk. De Tools worden echt stapsgewijs beschreven en toegelicht, waardoor ze zorgvuldig en treffend kunnen worden ingezet. Je kunt de plank echt nauwelijks nog ‘misslaan’. Dat lijkt mij, met name voor collega’s die nog niet zo veel ervaring hebben in het begeleiden van HG-leerlingen, heel erg prettig.
“Kies bij het doen van interventies niet vanuit jezelf voor een actie die bij een andere leerling/groep positief heeft gewerkt, maar ga in gesprek met het kind en stem met hem/haar af. “
Wat is je favoriete passage of hoofdstuk? Waarom?
Mijn favoriete hoofdstuk is Aanrader 9 ‘Bewust van je eigen rol’. Ik vind het heel belangrijk dat professionals weten wat leerlingen allemaal (kunnen) aanvoelen in het gedrag van hun leerkracht/begeleider. daar zijn veel mensen zich nog te weinig van bewust, waardoor veel kinderen rondlopen met vragen over de gevoelens en bedoelingen van de persoon van wie zij afhankelijk zijn. Ik ben van mening dat vooral ons leerkrachtgedrag aan de basis staat van het welbevinden van de leerlingen en veel onnodige overprikkeling kan voorkomen.
Zou je de TIB Tool ‘Hooggevoelig? Geen probleem!’ aanraden aan collega’s? Waarom (niet)?
Ja, ik ga de TIB Tool zeker inzetten op school en laten lezen aan collega’s. Juist door de zeer praktijkgerichte manier van schrijven is het gemakkelijk en effectief inzetbaar.
Wat is jouw gouden tip voor collega’s/onderwijsprofessionals die te maken krijgen met een hooggevoelig kind?
Kijk naar wat het kind echt nodig heeft. Kies bij het doen van interventies niet vanuit jezelf voor een actie die bij een andere leerling/groep positief heeft gewerkt, maar ga in gesprek met het kind en stem met hem/haar af. Alleen op die manier kun je écht aansluiten bij de behoeften van het kind. Stel je open voor wat het kind te vertellen heeft en zorg dat je altijd congruent bent in je gedrag en gevoelens, zodat je te vertrouwen bent.
TIB Tool bestellen
Onze TIB-Tool: een compact, praktisch boekje boordevol tips en tools. Speciaal voor intern begeleiders, maar zeker ook geschikt voor andere onderwijsprofessionals, (ortho)pedagogen en zelfs ouders. Leer hooggevoeligheid herkennen, weet wat deze leerlingen nodig hebben en ervaar wat jij kunt bieden. Laat je inspireren om hooggevoelige kinderen van de last-kant naar talent te laten bewegen! De TIB-Tool is gemaakt in samenwerking met Instondo. Je bestelt hem op hun website of via Bol.com. Als je het boekje gaat gebruiken, horen wij heel graag jouw ervaringen! Mail naar info@hooggevoeligheelgewoon.nl.
Bestel “Hooggevoelig? Geen probleem!” bij Instondo >>
Week van de Intern Begeleider
31 oktober 2019, Den Haag | 4 november 2019, Zwolle |11 november 2019, Utrecht |19 november 2019, Eindhoven. Eva Pama spreekt namens Hooggevoelig heel gewoon over hooggevoeligheid in de klas en geeft toelichting op de TIB Tool. Extra leuk: ze neemt Marit Goor mee op 4 november, en op de andere 3 dagen Lea Hendriks (trainer, spreker, ambulant begeleider, voormalig IB’er). Klik hier voor meer info en inschrijven >>