Marit Goor
Marit Goor is coach en trainer bij Hooggevoelig heel gewoon. Hieronder vertelt ze meer over zichzelf en haar hooggevoeligheid. Marit woont in Olst met haar man en twee kinderen. Marit is ook werkzaam als intern begeleider in het basisonderwijs. Daarnaast is ze momenteel aan het uitzoeken hoe ze haar eigen praktijk ‘Senso coaching’ wil voortzetten.
Even voorstellen
Ik ben Marit Goor, 43 jaar oud en ik woon in Olst met mijn man en onze twee kinderen (11 en 14 jaar oud). Ik werk als intern begeleider in het basisonderwijs, als coach en trainer bij Hooggevoelig heel Gewoon. Daarnaast heb ik een eigen praktijk ‘Senso coaching’ die ik op dit moment op een lager pitje heb gezet. Ik neem op dit moment de tijd om voor mijzelf uit te zoeken hoé en in welke vorm ik Senso wil gaan voortzetten.
In mijn vrije tijd wandel ik graag in de natuur. Verder houd ik van lezen, puzzelen en ga ik graag naar de sauna. Daarnaast vind ik het erg leuk om mijn kinderen te supporten bij de sporten die zij doen (voetbal en turnen). Ik houd erg van het land Italië: de natuur, het eten en de taal. Daarom studeer ik ook met heel veel plezier Italiaans aan de Volksuniversiteit.
Onderwijs
Het grootste deel van de week werk ik op een basisschool in Deventer, waar ik als intern begeleider verantwoordelijk ben voor het geven van passend onderwijs aan alle leerlingen op onze school. Dit werk doe ik met ontzettend veel plezier, omdat ik het gevoel heb dat ik in deze rol echt kan bijdragen aan het gezien worden van alle leerlingen én kan ondersteunen bij het onderwijs dat zij krijgen. Ik doe dit werk nu ruim 9 jaar, daarvoor werkte ik 11 jaar als bovenbouwleerkracht op verschillende scholen.
Ik ken het onderwijs dus van binnenuit en heb dan ook zelf -professioneel én privé- ervaren hoe het is om als hooggevoelig en hoogbegaafd persoon je weg te vinden in het onderwijs. Vaak zijn HSP/HB leerlingen (én leerkrachten) met wat kennis en kleine aanpassingen heel goed in staat om hun eigen weg te vinden. Een stukje met hen meelopen, zodat zij hun weg sterker kunnen vervolgen is hetgeen dat mij voldoening én energie geeft.
Hooggevoelig heel gewoon
Sinds ik voor Hooggevoelig heel Gewoon werk geef ik ook lezingen aan teams in het onderwijs. Inmiddels heb ik een paar lezingen mogen geven en het is iedere keer zó mooi om te zien hoe de ‘kwartjes vallen’ bij leerkrachten, intern begeleiders en andere onderwijsmensen. En dan vaak niet alleen voor hun leerlingen, maar ook geregeld bij henzelf.
Hooggevoelig
Mijn eigen hooggevoeligheid is verweven in mijn leven. Ik ben hooggevoelig en eigenlijk heb ik dat altijd geweten. Het is een deel van mijn persoonlijkheid. Ik zie het als een positieve ‘extra’, een soort extra zintuig, waardoor ik mijn werk doe met verstand én gevoel. Het maakt me weliswaar prikkelgevoeliger, maar vooral meer betrokken bij- en letterlijk sensitiever voor de behoeften van cliënten, leerlingen en -niet onbelangrijk- van collega’s.
Schaduwkanten
Natuurlijk ondervind ook ik af en toe de schaduwkanten van mijn hooggevoelig zijn. Ik ben namelijk niet alleen hooggevoelig, maar ook strong willed en hoogbegaafd. Ik heb dus veel ontwikkeldrang, leg de lat hoog voor mezelf, heb een scherp gevoel voor rechtvaardigheid en wil datgene dat ik doe met volle overgave doen. Dat houdt in dat ik ook wel eens ‘op de rem moet’. Vroeger ging ik geregeld te lang door, maar de afgelopen jaren heb ik geleerd meer naar mijn gevoel te luisteren en leef ik meer in balans.
Droom/Wens
Mijn grootste wens is, dat hooggevoelige en hoogbegaafde kinderen en jongeren in hun ontwikkeling worden ‘gezien en gehoord’ door de professionals van wie zij afhankelijk zijn voor een deel van hun onderwijs/vorming. Dat ik door mijn werk een steentje kan bijdragen aan de kennis en kunde van hun docenten, maar ook dat ik henzelf door een stukje met hen ‘mee te lopen en tools te geven’ kan helpen ervaren dat zij weliswaar misschien een beetje andere behoeften hebben, maar vooral heel gewoon zijn en er mogen zijn zoals ze zijn.
Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht?
- Coaching bij ontwikkelings- en zijnsvragen m.b.t. HSP en HB (kinderen en jongeren)
- Coaching van volwassenen die met deze doelgroep werken
- Lezing/training van (onderwijs)teams m.b.t. HSP en HB
- Begeleiding van deze doelgroep in het onderwijs (ambulante begeleiding, coaching)
Vragen waarmee mensen bij mij komen zijn onder andere:
- Omgaan met gevoeligheid: overprikkeling, vol hoofd, slaapproblemen, zich anders voelen, niet begrepen worden.
- Omgaan met hoogbegaafdheid: aanpassingen in het onderwijs, jezelf zijn, omgaan met grote vragen en gevoelens, werken vanuit eigen doelen, leren leren, mindset.
Heb je nog een tip?
- Voor de kinderen/jongeren: Je bent goed zoals je bent. Alleen vanuit je eigenheid kun je je ontwikkelen op een positieve, bij jou passende manier. Heb je hierbij wat hulp of advies nodig, schroom dan niet om dit te bespreken!
- Voor de professionals die met hen werken: er is vaak niet veel nodig om de -onderwijs- setting beter passend te maken voor een hooggevoelige leerling. Wat er nodig is, is het hebben van oog en oor voor de behoeften van deze leerling. De leerlingen hebben de antwoorden al in zich en zodra hier ruimte voor is, zullen zij heel goed kunnen vertellen wat hun behoeften zijn.