Het is niet altijd wat het lijkt
Uit TIB Tool 'Hooggevoelig, geen probleem!'
“Ongeveer 20% van de mensen is hooggevoelig.
Je wordt hooggevoelig geboren (of niet),
het lijkt erfelijk te zijn en daarom wordt er nu onderzoek gedaan naar genen.
Bedenk eens hoeveel leerlingen en collega’s er bij jou op school hooggevoelig zijn.
Komen er al namen bij je op?
Des te belangrijker is het voor jou als intern begeleider
om te weten hoe je omgaat met hulpvragen
die met hooggevoeligheid te maken (lijken te) hebben.”
Wat heeft hij mij op dat moment veel geleerd! Als je ziet dat het niet altijd is wat het lijkt..
“Ik weet nog dat ik middels video-opnamen een leerling op de speelplaats aan het observeren was. Zo van een afstand kreeg ik een beetje medelijden met het jongetje.
Hij zat helemaal alleen op een bankje onder de boom. De andere kinderen waren gezellig samen aan het spelen. Zijn bakje met fruit had hij op zijn schoot en af en toe stopte hij een stukje fruit in zijn mond. Bijna was ik naar hem toegelopen om te vragen of ik hem kon helpen om met de anderen samen te gaan spelen. Tot ik ging inzoomen.
Door mijn camera kwam het gezicht van het jongetje steeds dichterbij. En wat ik toen zag, raakt me nu nog. Het jongetje zijn gezicht was helemaal ontspannen, tevreden, blij. Tijdens het fruit eten keek hij naar de spelende kinderen en hij genoot van wat hij zag. Hij lachte en zijn ogen schitterden.
Deze jongen had het zelf even nodig om rustig op het bankje te zitten en niet met de druk spelende kinderen mee te doen. Wat heeft hij mij op dat moment veel geleerd.”
Lea Hendriks Trainer & eigenaar 'Lea Hendriks'
Mijn naam is Lea Hendriks en ik ben meer dan 25 jaar werkzaam in het basisonderwijs. Begonnen als groepsleerkracht, Intern Begeleider en nu als Ambulant Begeleider. Enkele jaren geleden heb ik me gespecialiseerd in hooggevoeligheid. Door o.a. de Opleiding tot Hooggevoeligheidsdeskundige bij Hooggevoelig heel gewoon.
In mijn optiek is hooggevoeligheid nog onderbelicht in het onderwijs. Ik merk dat leerkrachten er voor open staan, maar nog niet voldoende weten wat het dan precies is. Je kan als leerkracht, door de juiste aandacht te geven, de dag voor het hooggevoelige kind helemaal maken. Zie het kind, luister naar het kind en laat hem zelf aangeven wat voor hem werkt. Hierdoor begrijp je zelf het kind beter en voelt het kind zich ook begrepen. Een win-win situatie.
Lea werkt als ambulant begeleider, heeft haar eigen praktijk ‘Lea Hendriks’ en deed o.a. de Opleiding tot Hooggevoeligheidsdeskundige, NLP Practitioner, de training ‘Begrijp en Begeleid hoogsensitieve kinderen’ van Esther Bergsma en train-de-trainer SOS kinderen en emoties van Susan van Asten. Ze geeft trainingen voor Hooggevoelig heel gewoon en is regelmatig te vinden als spreker op congressen.
Hooggevoelig, geen probleem! Bestel de TIB tool
Ongeveer 1 op de 5 leerlingen is hooggevoelig. Dat is een grote groep, die ook bij jou als IB’er aan tafel kan komen te zitten. Hoe herken je hooggevoeligheid, wat hebben deze leerlingen nodig en wat kun je bieden? En vooral: hoe neem je leerkrachten en ouders daarin mee?
De toelichting, tips en verhalen in deze TIBtool laten zien dat je daarvoor niet je hele aanpak hoeft te veranderen. Hooggevoelige leerlingen hebben namelijk niet heel véél nodig, maar wel wat ánders. Aan jou de mooie taak om leerlingen die vanuit problemen en uitdagingen bij je komen, te laten ervaren dat zij dat probleem niet zijn.
Laat je inspireren om hooggevoelige leerlingen van last naar kracht en talent te laten bewegen. Hooggevoelig? Geen probleem!
Lea vertelt Iedere twee weken lees je hier de verdieping, tips en meer
Iedere week pakt Lea de TIB Tool ‘Hooggevoelig, geen probleem!’ erbij. Dit boek schreef Eva Pama van Hooggevoelig heel gewoon, samen met collega’s en met inspiratie en input van onder andere Lea. Het boek is een compacte bundel met tips en tools en achtergrond over hoogsensitiviteit. De must have voor elke school, IB’er en leerkracht. Lea pakt het boek er zo nu en dan bij en vult dan aan met eigen ervaringen, verdiepingen, casuistiek en tips.
HOOGGEVOELIGE KINDEREN
THEMAMODULE
Wil je in één middag hooggevoelige kinderen herkennen én tips en tools kunnen bieden waarmee ze zichzelf leren kennen en verstevigen? En wil je kunnen helpen overprikkeling te voorkomen én weten wat helpt als een kind wél te vol zit en wat ook juist niet helpt? Na deze middag vertel je dit alles gemakkelijker aan een hooggevoelig kind, diens ouders én je collega’s. Geïnspireerd naar huis met 2 methodes na een middag met een ervaren trainer (uit het vakgebied)? Gegarandeerd!