Boekrecensie ‘Mijn hoogbegaafde puber’
In de Leesclub van Hooggevoelig heel gewoon recenseren hooggevoeligheidsdeskundigen uit ons netwerk een reeks interessante boeken. Boeken die gaan over, of raken aan, hooggevoeligheid. Zo weet jij welke boeken voor jou ‘de moeite waard zijn’ en welke je wel of niet aan kunt raden aan de mensen om je heen. Sanne recenseerde het boek ‘Mijn hoogbegaafde puber’. Ze deelt haar bevindingen vanuit haar eigen ervaring als moeder én als professional. Het boek biedt een prima basis, maar vooral voor mensen die ‘net komen kijken’ op dit gebied. Veel leesplezier!
Algemene gegevens
- Titel: Mijn hoogbegaafde puber
- Auteur: Suzanne Buis
- Uitgeverij: 248media uitgeverij
- Aantal pagina’s: 152 (inclusief bijlagen)
- Jaar van uitgave: 2018
- Korte samenvatting: Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel vertellen pubers en ouders over hoe zij de pubertijd beleven en wat er specifiek anders (of niet) is voor een hoogbegaafd kind in de pubertijd. Deel 2 laat (succesvolle)hoogbegaafde volwassenen aan het woord over hoe zij hun pubertijd hebben beleefd. Deel drie laat deskundigen aan het woord over wat er nodig is voor zowel ouders als kinderen.
EERSTE INDRUK?
Het is een informatief leesboek. Mooi stevig boek, aangename kleur en stevige kaft. De tekst op de achterkant inclusief de vragen maken me nieuwsgierig naar de inhoud. Wat me opvalt op de voorkant is dat de kleine getekende voorwerpen ook de creatieve kant van hoogbegaafdheid weerspiegelen. Dus niet alleen de boeken/wiskunde symbolen. Dat vind ik mooi.
SCHRIJFSTIJL?
Ik vind het heel goed leesbaar. Het leest makkelijk, de teksten zijn toegankelijk. Het is alsof je meeleest met het interview dat de auteur bij de pubers, ouders en deskundigen afneemt. Het is bedoeld als inspiratieboek voor ouders van hoogbegaafde jongeren.
THEMA EN BOODSCHAP?
Het boek gaat over hoogbegaafdheid en de uitdagingen die dat met zich meebrengt, met name ook in de pubertijd. Ook de sensitiviteit van hoogbegaafde kinderen komt erin aan bod. De pubertijd start bij veel hoogbegaafde kinderen op een ander moment dan gemiddeld, vaak vroeger. Aangezien er in de pubertijd heel veel verandert op het gebied van het lichaam, relaties en de identiteitsontwikkeling is het niet vreemd dat dit zowel de ouder als het kind onzeker kan maken. De meeste problemen die ouders en kinderen van hoogbegaafde kinderen ervaren hebben te maken met de verwachtingen en de vooroordelen die er rondom hoogbegaafdheid bestaan.
BENADERING VAN HOOGGEVOELIGHEID?
Vanuit het perspectief van ‘iets dat met hoogbegaafdheid te maken heeft’. Vooral in de ervaringsverhalen komt het aan bod. In mijn ogen krijgt (hoog)gevoeligheid een vrij negatieve duiding, en wordt het meer als een last beschreven.
WAT KAN DIT BOEK JE BRENGEN?
Wanneer je nog geen kennis van hoogbegaafdheid hebt, en er nog weinig over hebt gelezen, kan ik me voorstellen dat dit boek bewustwording kan brengen over de invloed van deze eigenschap op de ontwikkeling van een kind, en op de moeilijkheden waar je tegenaan kunt lopen. Ik heb geen nieuwe informatie in het boek gevonden. Ik had gehoopt meer over de specifieke ontwikkelingsuitdagingen te leren en vooral handvatten te krijgen. Dit is echter niet de insteek van het boek. Ik heb al veel boeken verslonden over hoogbegaafdheid, opvoeding en ontwikkelingspsychologie en dan sluit dit boek helaas niet aan bij mijn informatiebehoefte. Ik vond het jammer dat er in de ervaringsverhalen veel nadruk op problemen lag. Ik was juist op zoek naar de meer oplossingsgerichte kant. Dat mis ik in de meeste delen van het boek.
FAVORIETE EN MINST FAVORIETE PASSAGE?
Mijn favoriete passage is het hoofdstuk waarin Tessa Kieboom aan het woord is als deskundige. Dat is voor mij een heel positief opbouwend hoofdstuk. Het sluit aan bij hoe ik zelf ook graag omga met mijn puber. Ook relativeert het zonder aan de uitdagingen voorbij te gaan. De opbouwende nuchterheid vind ik erg aangenaam. Daarnaast vind ik de stukken die de pubers zelf hebben beantwoord erg mooi en herkenbaar. “Wat er anders is aan hb puber zijn zou ik niet weten want ik ben nog nooit een niet-hb puber geweest”. Dat geeft mooi inzicht in hoe een hoogbegaafde denkt! 😉
Mijn minst favoriete stukken zijn denk ik toch de ervaringsverhalen van de ouders. Misschien komt het door mijn eigen behoefte aan autonomie, maar hier kan ik me als lezer (ouder met een hb puber ) niet aan optrekken. Maar wellicht heb ik voor het lezen verkeerde verwachtingen gekoesterd.
AANRADER?
Aan ouders/mensen die niks van hoogbegaafdheid of van de ontwikkeling van pubers weten. Aan mensen die op zoek zijn naar herkenning van de problemen waar ze tegenaan lopen. Die bevestiging willen van andere ouders of van deskundigen.
RAPPORTCIJFER?
Een 6. Het is een prima boek, dus een voldoende. Maar ik had andere verwachtingen. Ik wilde leren in mijn ouderschap, wat kan ik nou concreet anders doen. En ik heb helaas geen nieuwe informatie opgedaan. Ik realiseer me ook dat mijn informatiehonger altijd groot is en ik zelf graag de diepte in ga met een onderwerp als dit. Dat heeft het boek me niet geboden.
OVER DE RECENSENT
Deze recensie is geschreven door Sanne. In haar praktijk, ‘Wijs in je lijf’, geeft ze lichaamsgerichte coaching en traumatherapie. Ze hanteert daarbij een holistische benadering en gaat er vanuit dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn en elkaar bovendien beïnvloeden. Sanne helpt (hooggevoelige) mensen bij hun zoektocht naar balans, herstel en veerkracht. Het zelfherstellend vermogen van lichaam en geest staan daarbij centraal. Haar motto? “Find yourself and be just that!” Meer weten over Sannes werkwijze en methodes die ze toepast? Neem een kijkje op haar website.