“Wat mij opvalt, is dat deelnemers komen om anderen nóg beter te kunnen ondersteunen.”
We vragen deelnemers aan onze trainingen en opleidingen altijd hoe ze het ervaren. Zo houden we vinger aan de pols en verbeteren we continu de kwaliteit waar mogelijk. Maar hoe zit het met onze trainers? Vandaag vertelt trainer Miranda op den Brouw over haar beleving van de Dagtraining ‘Praktijkgericht werken met hooggevoeligheid’. Met welke verwachtingen kwamen mensen binnen? Wat waren hun belangrijkste lessen? En hoe heeft de groep onze kenmerkende manier van leren ervaren? Je leest het in deze blog!
Al voor de start van de training ontstond er interactie tussen de deelnemers die binnen kwamen druppelen. Er was direct een open en warme sfeer, erg prettig om als trainer vanuit die sfeer te starten met het geven van de training. Alle deelnemers hadden al in meer of mindere mate kennis over hooggevoeligheid, mede omdat ze het bij zichzelf herkenden. Na de training was ik erg enthousiast! Heel fijn om met zo’n groep te mogen werken en te zien dat zij ook met een goed gevoel weer naar huis gaan. Leuk ook om te merken dat verschillende deelnemers overwegen om de Opleiding tot hooggevoeligheidsdeskundige te gaan doen, waardoor ze nog meer de verdieping gaan opzoeken.
De wens om anderen te ondersteunen
Wat mij sterk opvalt is dat iedereen bij de training aanwezig is om zich nog beter voor de ander in te kunnen zetten. Soms gaat dat over de begeleiding van de ander, soms ook om ouders van kinderen beter te kunnen informeren over hooggevoeligheid. Daarbij komt vaak het stuk om de hoek kijken wat je over hooggevoeligheid vertelt tegen anderen en ook hoe je dat doet, bijvoorbeeld in gesprek met collega’s die daar nog niet bekend mee zijn of soms helemaal nog niet open voor staan. Mensen komen vooral met de verwachting om hun kennis te gaan verdiepen en praktische vaardigheden aangereikt te krijgen en die zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak in te kunnen gaan zetten.
“Mensen komen vooral met de verwachting om hun kennis te gaan verdiepen en praktische vaardigheden aangereikt te krijgen.”
Gestructureerde theorie en zelf ervaren
Het was voor deelnemers prettig om de theorie in gestructureerde vorm aangereikt te krijgen en om nieuwe inspiratie op te doen. Ook al weten zij verschillende dingen al en zetten ze ook al activiteiten in, het geeft weer extra inzicht en handvatten om zelf verder aan de slag te gaan. Sommige momenten ben je alleen met je hoofd bezig, wat ook energie kost. Dan is het juist fijn om ook het lijf erbij te kunnen betrekken en iets te doen wat zowel werkt voor de verwerking als ook voor het opdoen van nieuwe energie. Ik denk dat de ervaringsgerichte oefeningen het meest blijven hangen, omdat de ervaringen die opgeroepen worden ook iets met je lichaam en je emoties doen. Je lichaam onthoudt als het ware de ervaringen en de ervaring wordt ook weer aangesproken in een nieuwe situatie. Het kan het bijdragen aan je bewustwordingsproces, weer leren herkennen en erkennen wat je lichaam aangeeft. Het mooie is dat je deze oefeningen ook in kunt zetten op professioneel niveau.
“Door de afwisseling en de koppeling van theorie en oefeningen blijft er veel meer bij je hangen.”
Wetenschappelijke erkenning
Het is voor deelnemers belangrijk om te weten dat hooggevoeligheid wetenschappelijk onderbouwd is. Al vrij snel tijdens de training kwam de vraag of er op scans te zien is hoe een en ander in het brein werkt. Dan is het heel fijn dat daar onderzoek naar gedaan is en dat dit ook terugkomt in de training. De wetenschappelijke erkenning biedt een extra steun in de rug om zowel voor jezelf te gaan staan als in het belang van de mensen die je wilt ondersteunen. Ook maakt het het makkelijker om het gesprek met anderen aan te gaan die nog sceptisch tegenover deze eigenschap staan. De oefeningen die aangeboden worden zijn direct praktisch inzetbaar. Door de ervaringen die de deelnemers opdoen, raken zij gemotiveerd en geïnspireerd om ook zelf oefeningen in te gaan zetten, hetzij voor zichzelf of ook in het werken met anderen. Zo krijgen sommigen ideeën om oefeningen structureel voor zichzelf in te gaan zetten en anderen zien juist mogelijkheden voor toepassing in de klas. Aan het einde van de dag zit iedereen vol en gaan ze goed gestemd en met een dosis kennis, ervaringen, motivatie en inspiratie naar huis.
“De oefeningen die aangeboden worden zijn direct praktisch inzetbaar. Zo krijgen sommigen ideeën om oefeningen structureel voor zichzelf in te gaan zetten en anderen zien juist mogelijkheden voor toepassing in de klas.”
Leer om de signalen op te merken
Wees jezelf, durf stil te staan en in te zetten wat je zelf nodig hebt! Wat ik vaak zie bij hooggevoelige mensen is dat zij zich aanpassen aan anderen, regelmatig ten koste van zichzelf. Ze gaan daarbij over hun eigen grenzen en negeren signalen dat het te veel wordt. Door stil te leren staan kun je de signalen op gaan merken. Ook kun je daardoor gaan opmerken wat je op dat moment nodig hebt. Grenzen aangeven kan dan nog steeds lastig zijn, mede doordat anderen in je omgeving dat niet van je gewend zijn. Sommigen zullen daardoor niet langer met je meelopen op je pad. Je zal echter wel weer anderen tegen komen die wel bij jou aansluiten en dat gaat je energie geven.
Klik hier voor meer informatie over de Dagtraining Praktijkgericht werken met hooggevoeligheid >>
- Trainer Jeroen vertelt: “Wat ik gaaf vond tijdens deze training is dat mensen met elkaar gingen onderzoeken wat hooggevoeligheid voor hen betekent.” >>
- Trainer Arja vertelt: “Nu ik dit allemaal weet, wordt het veel makkelijker om praktische stappen te zetten. >>